Zou jij jezelf vrijwillig laten bespioneren tijdens het rijden? Steeds meer Amerikanen beantwoorden die vraag met ‘ja’ in ruil voor forse korting op hun autoverzekering.
De Texaan Ed Scharlau logt eens in de zoveel tijd in op de website van zijn verzekeraar. Niet om zijn polis te wijzigen of dekking te checken, maar om te kijken hoe hij rijdt. Zijn verzekeraar State Farm geeft rapportcijfers voor zijn rijgedrag.
Toen Scharlau recent keek, had hij een A+ voor bochten naar links en niet harder dan 80 mijl per uur rijden, maar een B+ voor remmen en optrekken, schrijft The Wall Street Journal.
Hoe kan State Farm dat beoordelen? Scharlau is één van de groeiende groep Amerikanen die een kastje in de auto heeft laten monteren dat bijhoudt bij hoe snel hij optrekt, hoe hard hij remt en hoe ver hij rijdt. Big brother in je bolide dus. Hoe beter Scharlau rijdt, hoe groter de korting die hij op de premie van zijn autoverzekering krijgt.
Minder premie, minder ongelukken
Drie grote verzekeraars in de VS bieden op kleine schaal een dergelijke verzekering aan. Ze denken dat je door het digitale controlemiddel netter gaat rijden en minder ongelukken krijgt. En dat scheelt hen uiteindelijk weer in de portemonnee, omdat ze minder schade hoeven te vergoeden.
Sinds 2008 deden 1,4 miljoen mensen mee aan het programma van Progressive. De verzekeraar, die de premie tot 30 procent verlaagt bij proper rijgedrag, gaf in vijf jaar tijd bij elkaar opgeteld 125 miljoen dollar korting. Bij State Farm kan de reductie oplopen tot 50 procent.
Individueel beoordelen
De verzekeraars kunnen door de kastjes experimenteren met nieuwe manieren om de premie vast te stellen. In het traditionele prijsmodel worden mensen ingedeeld op basis van bepaalde karakteristieken, zoals leeftijd, geslacht en het aantal jaren dat schadevrij is gereden. Maar daardoor worden sommige individuen benadeeld.
Zo krijgen mensen die net hun rijbewijs hebben over het algemeen meer ongelukken dan ervaren chauffeurs. Maar er zijn natuurlijk ook 18-jarigen die zich keurig gedragen op de weg. Door bij te houden hoe iemand rijdt, kunnen verzekeraars de risico's beter inschatten en de premie koppelen aan het individuele rijgedrag.
Privacybezwaren
Critici wijzen op de privacybezwaren. De Amerikaanse verzekeraars houden nu niet exact bij waar je bent geweest, maar dat zou in de toekomst wel kunnen als de technologie gemeengoed wordt, stelt Paul Stephens van de Privacy Rights Clearinghouse tegen The Wall Street Journal.
Ook is de vraag of het prijsmodel schaalbaar is. Kunnen de verzekeraars korting blijven geven aan mensen die de datakastjes hebben en de prijs voor de rest gelijk houden? Of worden de kastjes de norm en moeten de mensen die er niet aan willen straks meer betalen? Volgens verzekeraar Progressive is dat een open vraag.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl